zastanawialam sie, gdzie pisac - tu czy na Poznaniu?
W koncu zdecydowalam jednak tutaj, jako kontynuacje naszych lwowskich wedrowek.
Ale temat specjalnie dla Poznaniakow:
Jan Sajdak (1882-1967) – filolog klasyczny, bizantynolog, docent Uniwersytetu Jagiellońskiego a
następnie profesor Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie (1916-1919) i
Uniwersytetu Poznańskiego (1919-1933 i od 1946 r.), w którym założył Katedrę Filologii Klasycznej i którego był rektorem w latach 1931-1932.
W latach 1918-1920 redagował "Eos" (periodyk poświęcony filologii klasycznej, założony w 1894 r. we Lwowie przez prof. Ludwika Ćwiklińskiego); redaktor wielotomowego wydania dzieła "Pisma ojców Kościoła pod redakcją prof. dr Jana Sajdaka" i licznych prac naukowych z dziedziny patrystyki (zwłaszcza dot. Grzegorza z Nazjanzu i Tertuliana); twórca (wspólnie z prof. Witoldem Klingerem) tzw. poznańskiej szkoły filologicznej; liczne prace z zakresu bizantynistyki (m.in. "Zarys literatury bizantyjskiej"). Autor znanego opracowania De codicibus graecis in Monte Cassino (Kraków 1913). Dokonał pierwszego na świecie przekładu poezji bizantyjskiej na język nowożytny (niemiecki) (wikipedia).
Barbara Bittnerówna (ur. 4 września 1924 we
Lwowie) - polska tancerka, primabalerina.
Naukę tańca brała na prywatnych lekcjach u Stanisława Faliszewskiego we Lwowie, później w prywatnej szkole Zygmunta Dąbrowskiego w Warszawie. Jako cudowne dziecko, już w wieku 11 lat występowała na deskach Teatru Wielkiego we Lwowie. Po wojnie, od 1946 do 1949 była primabaleriną
Opery w Poznaniu (wikipedia);
Wojciech Dankowski (ur. ok. 1760, zm. po 1836) - polski kompozytor okresu klasycyzmu, uznawany za typowego reprezentanta stylu galant w Polsce.
Pochodził prawdopodobnie z Wielkopolski, choć niektórzy badacze przypuszczają, że rodzina kompozytora była czeskiego pochodzenia (nosił on początkowo nazwisko Danek). Działał w klasztorze cystersów w Obrze, katedrze w Gnieźnie oraz
kościele farnym św. Marii Magdaleny w Poznaniu. Pełnił tam funkcję skrzypka, kapelmistrza, kompozytora, a prawdopodobnie również organisty.
Od 1792 przebywał
we Lwowie, gdzie był altowiolistą w tamtejszej orkiestrze operowej. Tam też poznał przybyłego ze Śląska Józefa Elsnera, który dyrygował lwowską orkiestrą. Wiadomo, że obaj muzycy się zaprzyjaźnili i że Elsner bardzo cenił zdolności kompozytorskie Dankowskiego, którego wspomina w swoim "Summariuszu" (pamiętniku pisanym przez Elsnera w latach 1839-41).
Jego twórczość cieszyła się za życia autora dużą popularnością - jego utwory religijne przetrwały głównie w Wielkopolsce, ale także w innych regionach Polski (znaczny zbiór dzieł tego twórcy posiada Archiwum Jasnej Góry). Autografy jego kompozycji zachowały się w zbiorach muzykaliów po kapelach kościelnych w Grodzisku Wielkopolskim, Świętej Górze w Gostyniu, Fary Poznańskiej oraz w archiwaliach muzycznych Katedry w Gnieźnie.
W zachowanej spuściźnie kompozytorskiej Dankowskiego ważne są przede wszystkim utwory religijne (msze, requiem, motety, litanie). Obecnie utwory Dankowskiego zaczynają być wydobywane z niepamięci, są wykonywane na koncertach oraz nagrywane na płyty (wikipedia);
kto dopisze jeszcze?
-----
Na Kresach